Και πριν αλέκτωρ λαλήσει τρις… οι κάμερες στους δρόμους, υπόθεση των Δήμων
Λίγες μέρες μόνο μετά την καλοκαιρινή διαφωνία Κουκή - Αποστολόπουλου για την τοποθέτηση καμερών και έρχεται νομοσχέδιο που προβλέπει την εγκατάσταση και λειτουργία από τους Δήμους καμερών ασφαλείας σε δρόμους κατόπιν ειδικής έγκρισης.
Να θυμίσουμε ότι η συγκεκριμένη πρόταση του κ. Κουκή, την οποία κατέθεσε στο Δημοτικό Συμβούλιο (17/7/25), αποτέλεσε την αφορμή για τον Δήμαρχο να προκαλέσει εν μέσω θέρους τη διαγραφή του από την παράταξη της συμπολίτευσης και αυτόματα την απομάκρυνση του από τη θέση του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ο κ. Αποστολόπουλος σε ανακοίνωση που εξέδωσε αρχικά, αλλά και στην Ειδική συνεδρίαση Λογοδοσίας του Σεπτεμβρίου απέρριψε την πρόταση Κουκή σχετικά με την τοποθέτηση καμερών σε κεντρικά σημεία της πόλης, υποστηρίζοντας ότι η πρόταση είναι παράνομη, ανεδαφική και ανεφάρμοστη, καθόσον ο Δήμος δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα και αυτό αφορά αποκλειστικά την ΕΛΑΣ. Ο Δήμαρχος υπεραμύνθηκε του προγράμματος «Ασφαλής Γειτονιά» με το οποίο φυλάσσονταν τα δημοτικά κτίρια με κόστος σχεδόν 1 εκατ. ευρώ για τα χρόνια που εφαρμόστηκε, ενώ στη συνέχεια προχώρησε και σε αναμόρφωση του προϋπολογισμού με ανάθεση εκ νέου σε όχημα που θα επιτηρεί τους δημοτικούς χώρους
Ο κ. Κουκής είχε υπερασπιστεί την ασφάλεια των πολιτών επισημαίνοντας ότι ο Δήμος θα μπορούσε να πρωτοπορήσει, αφού εκτιμούσε ότι ήταν θέμα χρόνου να διαμορφωθεί αντίστοιχο νομικό πλαίσιο, όπως αυτό ισχύει ήδη στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ενώ είχε επισημάνει το οξύμωρο, αφού ο ίδιος ο Δήμαρχος είχε ήδη με εντολή του τοποθετήσει κάμερες σε σχολεία και παιδικές χαρές.
Συντομότερα απ ότι θα περίμενε όμως και ο ίδιος ο πρ. Πρόεδρος του Δ.Σ. τέθηκε σε διαβούλευση σχετικό νομοσχέδιο: “Ψηφιακή Ενίσχυση Οδικής Ασφάλειας – Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και Προστίμων – Δίκτυο Καμερών – Δημιουργία Φορέα Διαχείρισης Συστήματος Καμερών και Προστίμων – Διαδικασία Ψηφιακής Βεβαίωσης Τροχονομικών Παραβάσεων”.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο εισάγει ένα ολιστικό πλαίσιο ψηφιακής διακυβέρνησης της οδικής ασφάλειας, στο οποίο οι δήμοι αποκτούν ουσιαστικό και θεσμικό ρόλο, τόσο στην πρόληψη των ατυχημάτων, όσο και στη διαχείριση των εσόδων που θα επιστρέφουν στις τοπικές κοινωνίες.
Σύμφωνα με το Μέρος Α’ του νομοσχεδίου:
- Οι Δήμοι αποκτούν δυνατότητα εγκατάστασης και λειτουργίας καμερών σε οδικό δίκτυο εντός των διοικητικών τους ορίων, κατόπιν έγκρισης από τον νέο φορέα ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. (Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας) και με τη σύμφωνη γνώμη της ΕΛ.ΑΣ.
- Η Δημοτική Αστυνομία εντάσσεται ρητά στα αρμόδια όργανα ελέγχου και βεβαίωσης παραβάσεων, με δυνατότητα ψηφιακής καταγραφής και έκδοσης πράξεων βεβαίωσης μέσω του συστήματος.
- Οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν ενστάσεις ηλεκτρονικά, οι οποίες θα προωθούνται στις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες για επεξεργασία και απάντηση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους ΟΤΑ παρουσιάζει το άρθρο 20 του σχεδίου νόμου, που προβλέπει την απόδοση ποσοστού των προστίμων στους Δήμους, εισάγοντας ένα διαφανές και αυτοματοποιημένο μοντέλο είσπραξης και απόδοσης εσόδων. Μία διάταξη, ωστόσο, που ήδη έχει σηκώσει μεγάλη αντίδραση στους αυτοδιοικητικούς κύκλους.
Τα ποσά αυτά προβλέπεται να αποδίδονται μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών και θα μπορούν να αξιοποιούνται αποκλειστικά για έργα και δράσεις οδικής ασφάλειας, όπως:
- διαγραμμίσεις και φωτεινή σηματοδότηση,
- τεχνικές παρεμβάσεις σε επικίνδυνα σημεία,
- καμπάνιες ενημέρωσης και πρόληψης ατυχημάτων.
Η διαβούλευση έχει ήδη ξεκινήσει και θα είναι σε ισχύ έως την Πέμπτη 6.11.2025 και ώρα 09.00 π.μ.
ΠΗΓΗ: www.myota.gr

